پرسش وپاسخ مهدویت
پرسش وپاسخ مهدویت
فاصله ماباحضرت مهدی عجل الله فرجه چقدراست؟
آیا می خواهید بدانید فاصله ما با امام زمانمان چقدر است و
معنای غربت و تنهایی چیست؟
به این چند جمله ساده و عامیانه خوب دقت بفرمایید؛ به ما فرموده اند :
روز جمعه احتمال ظهورحضرت ولی عصر(ارواحنافداه) بیشتر است.
یامولای هذایوم الجمعه و هو یومک المتوقع فیه ظهورک.
حال اگر عصر جمعه ای بعد از نماز مغرب و عشاء، کسی به ما بگوید که امروز هم
گذشت وامام زمان(ارواحنا فداه) ظهور نفرمودند و سپس چند لحظه بعد به ما خبر
بدهند که از امروزمثلاً سیب زمینی کیلویی بیست تومان گرانتر شده است،
شما را به خدا قسم برای کدام یک از این خبرها بیشترناراحت می شویم؟
برای کدام یک بیشتر دلهره پیدا می کنیم؟
نگران کدام یک می شویم؟حضرت در توقیعشان می فرمایند:
و چنانچه شیعیان ما،خدا به طاعت خود موفّقشان بداردقلباً در وفاى به عهدشان
اجتماع مى نمودند، نه تنها،سعادت لقاى ما از ایشان،به تأخیر نمى افتاد، كه
سعادت مشاهده ما با شتاب بدیشان مى رسید و اینها همه در پرتو،شناخت
كامل ما و صداقت محض نسبت به ما مى باشد،
بنابراین هیچ چیز ما را از ایشان محبوس نمى دارد جز اخبارى كه از ایشان به
ما مى رسد و ما را ناراحت مى سازد و از ایشان انتظار نداری.
آیا زمانی که مثلا دخترمان از مدرسه برمی گردد، اول می پرسیم دخترم در راه
حجابت را رعایت کردی تا قلب نازنین امام زمان(عج)را نرنجانی؟ یا ابتدا می پرسیم
نمره امتحانت چند شد؟آیا از پسرمان می پرسیم که
همزمان با امام زمانت، نمازت را خواندی؟
یا اول می پرسیم مسابقه امروز را بردی یا نه؟اصلاً به زندگی هایمان نگاه کنیم،
آیا رنگ و بوی امام زمان(عج)رامی دهد؟ آیاتابلویی که به دیوارخانه نصب کرده ایم،
آیا وسایلی که مورد استفاده قرار می دهیم،
آیا نوع زندگیمان امام زمان پسندهست؟آیا نوع معاشرت های ما طوری هست که
امام زمان هم وارد مجلسمان شوند،
همنشین با ماشده ونظر لطفی داشته باشند؟ یا نه؛ آن قدر محرم و نامحرم
بی پروابا هم اختلاط دارندکه قلب مهربان امام زمان(عج) را می رنجاند؟
آیا ظاهر خود وخانواده مان آن طوری هست،که مورد قبول ورضایت
امام زمان(ارواحنا فداه) باشد؟آیا طریقه درآمدمان طوری هست که امام زمان(عج)
به آنبرکت دهند و یاقدم به خانه ما گذاشته و بر سرسفره ما بنشینند؟
و خلاصه اینکه آیا روش زندگی ماهمانگونه است که امام عصر(عج) می پسندد؟
دوستی می گفت داشتم از حرم مطهر امام رضا(علیه السلام) بیرون می آمدم،
دیدم شخصی فریادمی زند؟ آی دزد، پولم را دزدیدند و …، مردم هم با یک
حالت تأسف
و دلسوزی به او نگاهمی کردند،باخودم گفتم: الان اگر کسی فریاد بزند:امام زمانم
نیست، امام زمانم نیامد و …،مردم با یک حالت تمسخر به او نگاه می کنند و
می گویند: او دیوانه شده است. همه این ها یک طرف که اینگونه نیستیم،
گاهی در زندگی مان طوری رفتار می کنیم که انگاراز امام زمان(عج)، از آن کسی
که اصلا کسی وجود ما به طُفیلی ایشان و به خاطروجود ایشان خلق شده
طلبکارهم هستیم.به هر حال یادمان نرود که علاوه بر اینکه امام زمان(عج)
چشم خداست و تمام زندگی ما را می بیند، درهفته دو بار نامه اعمال ماخدمت
ایشان عرضه می شود وعملکردهای ما را ملاحظه می فرمایند وبراساس آنچه
عمل کرده ایم،با ما رفتار می کنند.
فوایددعابرای امام زمان علیه السلام وعجل الله فرجه چیست؟
مؤلف مکیال المکارم مرحوم آیت الله سید محمد تقی موسوی اصفهانی
مشهوربه فقیهاحمدآبادی فرزند سید عبدالرزاق از علمای بزرگ اصفهان است.
وی سال 1301دراصفهان به دنیا آمد.از مقدمهای که مرحوم سید محمد تقی بر
مکیال نوشته، چنین برمیآید که از شدت عشق و علاقهایکه به حضرت حجت
(عج) داشته شبی ان حضرت رادرخواب میبیند.امام علیه السلام تالیف این کتاب
رابه وی،وی توصیه و تأکید میفرماید و حتی نام آن را نیز
((مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم))تعیین فرمودند.
سید از خواب بیدار میشود،ولی توفیقی برای تألیف آن برایش حاصل نمیشود.
تااینکه در سال 1330ق عازم سفر حج شد. در این سفر بسیاری از حاجیان گرفتار
مرض وبا شدند و ازدنیا رفتند. آیت الله سید محمد تقی با خدای خویش عهدبست
اگر از این سفر سالم برگردد،کتابی رادربارۀ حضرتولی عصرعجل الله تعالي فرجه
به رشتۀ تألیف درآورد.چون از سفر برگشت، به عهد خودوفا کرد و انرا به رشته تحریر
درآورد.کتاب مکیال المکارم در اصل به زبان عربی نگارش شده است و محقق محترم
آقای سید مهدی حائری قزوینی آن را به فارسی ترجمه کرده است.
بخش پنجم که ازمهمترين فصول کتاب به شمار میآید،
به ثمرات و فوايد دعا برای فرج حضرت حجت سلام الله علیه اختصاص یافته است.
بركات وفوايددعابرای امام زمان عجل الله فرجه
1- اطاعت از امر مولایش کرده است.
2-بسیار دعا کنید برای تعجیل فرج که فرج شما در آن است.
3- این دعا سبب زیاد شدن نعمت ها می شود.
4- اظهار محبت قلبی است.
5-نشانه انتظار است.
6-زنده کردن امر ائمه اطهار علیهم السلام است.
7-مایه ناراحتی شیطان لعین است.
8- اداء قسمتی ازحقوق آن حضرت است،که اداء حق هر صاحب حقی واجب ترین امور است.
9- تعظیم خداوند و دین خداوند است.
10-حضرت صاحب الزمان علیه السلام در حق دعا کننده دعا می کند.
11- شفاعت آن حضرت در قیامت شامل حال او می شود.
12-شفاعت پیامبر ان شاء الله شامل حال او می شود.
13-این دعا امتثال امر الهی و طلب فضل و عنایت اوست.
14-استجابت دعا.
15-اداء اجر رسالت است.
16-مایه دفع بلاست.
17-سبب وسعت روزی است ان شاء الله.
18-باعث آمرزش گناهان می شود.
19-دعا کننده مشرف به دیدار آن حضرت در بیداری یا خواب می شود.
20-در زمان ظهور آن حضرت به دنیا رجعت می کند.
21-از برادران پیامبر صلی الله علیه و آله خواهد بود.
22-فرج مولای ما حضرت صاحب الزمان علیه السلام زودتر واقع خواهد شد.
23-سبب پیروزی از پیغمبر و امامان - صلوات الله علیهم اجمعین - می شود.
24-وفای به عهد و پیمان الهی است.
25-آثار نیکی به والدین برای دعا کننده فرج حاصل می گردد.
26-فضیلت رعایت و اداء امانت برایش حاصل می شود.
27-سبب زیاد شدن اشراف نور امام علیه السلام در دل او می گردد.
28-دعا برای فرج موجب طولانی شدن عمرش خواهد شد ان شاء الله.
29-موفق به تعاون در کارهای نیک و تقوا می شود.
30-به نصرت و یاری خداوند و پیروزی بر دشمنان به کمک خداوند توفیق می یابد.
31-هدایت می شود به نور قرآن مجید.
32- نزد اصحاب اعراف معروف می گردد.
33-به ثواب طلب علم نائل می شود ان شاء الله.
34-از عقوبت های اخروی ان شاء الله در امان می ماند.
35-در هنگام مرگ به او مژده می رسد و با او به نرمی رفتار می شود
36-این دعای برای فرج، اجابت دعوت خدا و رسول صلی الله علیه و آله است.
37-با امیرالمومنین علیه السلام محشور و در درجه آن حضرت خواهد بود.
38-محبوب ترین افراد نزد خداوند می گردد
39-عزیزترین و گرامی ترین افراد نزدپیامبر صلی الله علیه و آله می شود.
40-ان شاء الله از اهل بهشت خواهد بود.
41-دعای پیامبر صلی الله علیه و آله شامل حالش می گردد.
42-کردارهای بد او به کردارهای خوب تبدیل می شود.
43-خداوند در عبادت او را تایید فرماید.
44-ان شاء الله با این دعا عقوبت از اهل زمین دور می شود.
45-ثواب کمک به مظلوم را دارد.
46-ثواب احترام به بزرگتر و تواضع نسبت به او را دارد.
47-پاداش خونخواهی حضرت سیدالشهداء علیه السلام را دارد.
48-شایستگی دریافت احادیث ائمه اطهار علیهم السلام را می یابد.
49-نور او برای دیگران نیز [در روز قیامت] درخشان می گردد.
50-هفتاد هزار نفر از گنهکاران را شفاعت می کند.
51-دعای امیرالمومنین علیه السلام روز قیامت شاملش می شود.
52-بی حساب داخل بهشت می شود.
53-از تشنگی قیامت در امان می ماند.
54-در بهشت جاودان خواهد بود.
55-مایه خراش روی ابلیس و مجروح شدن دل اوست.
56-روز قیامت هدیه های ویژه ای دریافت می دارد
57 -خداوند عز و جل از خدمتکاران بهشت نصیبش می فرماید.
58-در سایه گسترده خداوند قرار می گیرد و رحمت بر او نازل می شود مادامی
که مشغول آن دعا باشد.
59-پاداش نصیحت مومن را دارد.
60-مجلسی که در آن برای حضرت قائم - عجل الله تعالی فرجه - دعا شود،
61-محل حضور فرشتگان گردد.
62-دعا کننده مورد مباهات خداوند قرار می گیرد
63-فرشتگان برای او طلب آمرزش می کنند
64-از نیکان مردم محسوب می گردد.
65-این دعا اطاعت از اولیای امر است که خداوند اطاعتشان را واجب کرده است.
66-مایه خرسندی خدای عز و جل می شود.
67-مایه خشنودی پیامبر می گردد.
68-این دعا خوشایندترین اعمال نزد خداوند است
69-دعاگوی فرج حضرتش از کسانی خواهد بود که خداوند در بهشت به او حکومت دهد.
70-حساب او آسان می گردد.
71-این دعا برای او در عالم برزخ انیس و مونس مهربانی خواهد بود.
72-بهترین اعمال است.
73-باعث دوری غم ها می شود.
74-دعای هنگام غیبت بهتر از دعای هنگام ظهور است.
75-فرشتگان درباره دعا کننده دعا می کنند.
76-دعای حضرت سیدالساجدین علیه السلام،که نکات و فواید متعددی دارد،شامل حالش می شود.
77-این دعا تمسک به ثقلین (کتاب و عترت) است.
78-چنگ زدن به ریسمان الهی است وسبب کامل شدن ایمان است.
79-مانند ثواب همه بندگان به او می رسد.
80-این دعا برای فرج از تعظیم شعائر خداوند است.
81-گوینده این دعا ثواب کسی را دارد که با پیامبر صلی الله علیه و آلهشهید شده باشد.
82-ثواب کسی دارد که در زیر پرچم حضرت قائم شهید شده باشد.
83ثواب احسان به حضرت صاحب الزمان علیه السلام را دارد
84-دعا ثواب گرامی داشتن عالم را دارد.
84-پاداش گرامی داشتن شخص کریم را دارد.
85-دعا کننده در میان گروه ائمه اطهار علیهم السلام محشور می شود.
86-درجات او در بهشت بالا می رود.
87-از بدی حساب در روز قیامت در امان می ماند
88-در روز قیامت به بالاترین درجات شهدا نائل می گردد
89-به شفاعت حضرت زهرا سلام الله علیها رستگار می گردد.
90-مورددشفاعت خاص امام حسین علیه السلام قرارخواهدگرفت،انشاالله تعالی.
دعـــاي فرج امام زمان(عجل الله تعالي فرجه الشريف)
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ
مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ
وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدوَ الِ مُحَمَّد اُولِى الاَْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ
وَ عَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاًعاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ
یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَ انْصُرانى فَاِنَّکُما
ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ
اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ
الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بحق مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرینَ.
چراهنگام شنیدن نام امام زمان «قائم» عجل الله تعالی فرجه ازجابلندمی شویم؟
امام رضا (علیه السلام) را در خراسان میدیدند که در موقع ذکر نام «قائم» بر میخیزد
و دست بر سرمینهد و میفرماید:
«خدایا فرجش را تعجیل فرما و قیامش را آسان گردان».
از امام صادق (علیه السلام) پرسیدند: سبب برخاستن به خاطر ذکر لفظ «قائم» از القاب
امام حجّت (عجل الله تعالی فرجه)چیست؟ فرمود: زیرا او را غیبتی طولانی
است نسبت به دوستانش، هر به دیده عنایت مینگرد،زیرا این لقب یادآور حکومت او
وبرانگیزاننده حسرت غربت اوست، به خاطر بزرگداشت اوست که باید بنده خاضع
وفروتن، هنگامی که مولای گرامی او با دیدگان شریفش به او نگاه میکند، برخیزد و
احترام کند و تعجیل فرج او را ازخداوندمتعال بخواهد.بیتردید این برخاستن که به
فرمایشامام صادق (علیه السلام) یادآورقیام وحکومت حضرت مهدی
(عجل الله تعالی فرجه) است، تنها به انگیزه احترام صورت نمیگیرد، بلکه دلالتیبر
آمادگی شیعه منتظر، برای قیام و همراهی با مولای خویش نیز دارد.
پیام این «قیام»؛ همانااحترام به«قائم» است، هم همسویی با آرمانهای بزرگ
قیام جهانی او. پیام این قیام؛ هم واکنش درمقابل نگاه مهرآمیز «مولای غایب»
است، هم بیعتی برای همراهی با او در روز ظهوراست.
(منتخب الاثر، ص 640، ح 4)
این سوال به شکل دیگری هم مطرح شده،چرابه حضرت «قائم»گفته میشود؟
برای پاسخ به این سوال حدیثی ازابوحمزه ثمالی ذکرمی کنیم،ایشان درمحضرامام
محمدباقرعلیه السلام این سوال رامطرح می کند وحضرت علیه السلام فرمودند:
هنگامى كه جدّم حسين بن على(عليهما السلام) به شهادت رسيد، فرشتگان
آسمان به درگاه خداوند متعال ناليدند و گريستند و عرض كردند: پروردگارا! آيا كسى
را كه برگزيده ترين خلق تو را به قتل رسانده است به حال خود وامى گذارى؟
خداوند متعال به آنها وحى فرستاد: آرام گيريد! به عزّت و جلالم سوگند!
از آنها انتقام خواهم كشيد، هرچند بعد از گذشت زمانى باشد.
آنگاه پرده حجاب را كنار زده و فرزندان حسين(عليه السلام) را كه وارثان امامت بودند،
به آنها نشان داد. ملائكه از ديدن اين صحنه بسيار مسرور شدند.
يكى از آنها در حال قيام نماز مى خواند. حق تعالى فرمود:
به وسيله اين قائم از آنها انتقام خواهم گرفت.
(علل الشرايع، ص 160، باب 129، ح 1; بحارالانوار، ج 51، ص 28، ح 29)
دوست دارم امام زمان علیه السلام رادرخواب ببینم چه عملی بایدانجام بدهم؟
شاگرد: استاد، چکار کنم که خواب امام زمان رو ببینم؟ پیر مغان :
شب یک غذای شور بخور.آب نخور و بخواب.شاگرد دستور پیرراجرا کردو برگشت.
شاگرد: استاد دائم خواب آب میدیدم! خواب دیدم بر لب چاهی دارم
آب مینوشم.کنار لوله آبی در حال خوردن آب هستم! در ساحل رودخانه ای مشغول…
گفت اینارو خواب دیدم!پیر مغان فرمود: تشنه آب بودی خواب آب دیدی؛
تشنه امام زمان بشو تا خواب امام زمان ببینی.
مهم ترين و معتبرترين دليل بر نفي رؤيت و مشاهده امام زمان در عصر غيبت؟
توقيعي است که شش روز پيش ازرحلت علي بن محمد سمري،
آخرين سفير خاصّ امام زمان عليه السلام از ناحيه آن حضرت صادر شده است.برابر اين توقيع،
مدعي مشاهده دروغگو است وادعاي وي قابل پذيرش نيست.
اين توقيع را بسياري از علما در کتاب هاي روايي خود آورده اند.
سرداب سامراکجاست،توضیح دهید؟
خانه ها در مناطق گرمسير عراق از گذشته سرداب (زيرزمين)داشت تا ساکنان خانه،
از شدت گرماي تابستان در امان باشند.خانه حضرت عسکري عليه السلام درسامرا
نيز داراي سرداب بود. اين سرداب محل زندگي و عبادت امام هادي عليه السلام،
امام حسن عسکري عليه السلام و حضرت بقيةاللّه عليه السلام بود و اغلب
ديدارهابا حضرت ولي عصر در عهدپدر، در همين منزل و در همين سرداب صورت مي گرفت.
به همين جهت شيعياني که پس از رحلت امام حسن عسکريعليه السلام، براي زيارت
قبر آن امام و پدر بزرگوارشان وارد سامرا مي شدند،بعد از زيارت قبر آن بزرگوار،در محل
عبادت سه امام بزرگوارنمازمي خواندند و آنجا رازيارت مي کردند.اما متأسفانه برخي از
دشمنان متعصب با نسبت دادن تهمت هاي ناروا،خواسته اند از اين موضوع
بهره برداري هاي نادرست کنند! آنان به شيعه تاختهو معتقدان به غيبت
حضرت مهدي عليه السلام را به استهزا گرفته اند با اينکه مي دانند حتي
يک نفر شيعه راستين را نخواهند يافت که معتقد باشد،
حضرت مهدي عليه السلام در سرداب پنهان گرديده و يا در سرداب سکونت
و اقامت گزيده است! زائران، تنها ازآن جهت به اين مکان مقدس احترام مي گذارند
که محل سکونت، زندگي، عبادت، نيايش و تلاوت انسان هاي کامل بوده است،
با اين بيان، آنجا مکان مقدس و خانه پربرکتي است که خداوند اجازه داده است
چنين مکاني،رفعت مقام يابد و در آنجا نام خدا به عظمت برده شود. به همين
جهت مسلمانان پيرو مذهب خاندان وحي و رسالت، در آنجا نماز مي خوانند و
بر پيامبر و خاندانش عليهم السلام درود مي فرستند و آنجا را زيارت مي کنند و
کسي بر اين عقيده نيست که امام مهدي عليه السلام درآن سرداب سکونت دارد
يا اينکه از آنجاظهور خواهد کرد!
وظایف منتظران رابیان کنید؟
1-شناخت امام زمان علیه السلام
درحدیثی متواتر،ازرسول خداصلی الله علیه واله نقل شده،فرمودند:
من ماتولم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة. هرکسی بمیردولی امام زمان
خودرانشناسدبه مرگ جاهلیت مرده است. مسلما مراد، صرف شناخت ظاهری
امام زمان علیه السلام نیست بلکه اوراواجب الطاعه بدانیم.
2 -همواره به یادحضرت بودن انسان وقتی به کسی علاقه داشته باشد،
شبانه روزدرهمه حالات زندگیازیاداوغافل نیست. واین امراورابه امام زمانش نزدیک
خواهدکردوزندگی اورنگ امام زمانی رابه خودمیگیرد. دردعای ندبه میخوانیم،
عزیزعلی ان اری الخلق ولاتری ولااسمع لکحسیساولانجوی. برمن بسیارسخت
است که خلق راببینم وتورانبینم وصدای تورانشنوم. درواقع بایدما همین گونه
باشیم واین حالت عرض ارادت خودرابه ساحت مقدسش ابرازکنیم چراکه،
پیامبراینگونه ازماخواسته است .
لااسئلکم علیه اجراالاالمودة فی القربی.
مودة یعنی ابرازمحبت درعمل. حضرت بقیة الله عجل الله تعالی فرجه درنامه ای
به شیخ مفیدمی فرماید:
اناغیرمهملین لمراعاتکم ولاناسین لذکرکم.
ماازرسیدگی به حال شماکوتاهی نمیکنیم ویادشماراازخاطرنمی بریم.
3-تمسک به عترت(اهل بیت) علیهم السلام وقتی این جمله مطرح می شود به
نظرشما چه چیزی دررذهنتان متابدرمی شود؟
خواهیدگفت اخرین سفارش وکلام نورانی رسول مکرم اسلام حضرت محمد
صلی الله علیه واله، که چراغ هدایت بشریت است که اگرهمه بدان عمل
کنندهرگزگمراه،نخواهندشد. انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی(اهل بیتی)
4-اصلاح وخودسازی
اصلاح فردی منتظران حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه بایدخودرابه پارسایی
واراستگی به اخلاق خوب وپسندیده بیارایند.امام صادق علیه السلام فرمودند:
هرکس شادمان می گرددازاین که ازیاران حضرت مهدی علیه السلام باشد،
بایدمنتظرباشدوبه پرهیزکاری واخلاق نیکورفتارنمایدواومنتظرو(واقعی)است.
اصلاح اجتماعی:
یکی ازوظایف مهم مردم دردوران غیبت،اصلاح جامعه است، باامربه معروف
ونهی ازمنکر.بدون شک این امرمهم یکی ازمهمترین راه انبیاء علیهم السلام
است وامورجامعه سامان می یابد.درباره خودسازی ایات وروایات های زیادی نقل شده
که مجال به ذکرانه نیست.اما برای عزیزان منتظرشایداین سوال مطرح شود،
ایا یک دستورالعمل دینی وعرفانی وجوددارد؟دستورالعمل ساده وبسارمهم
عرفانی که توسط یکی ازعلمای محترم بیان شده،
عمل کردن به ان اصلاح فردی واجتماعی رادربرمیگیرد.ومن الله توفیق.
خودسازی ازنظرعرفا:دستورالعمل عرفانی
1- نمازهای پنج گانه را در اول وقت بخوانید.
2- روزهای دوشنبه و پنج شنبه را حتی المقدور روزه بگیرید.
3-اوقات خواب را کم کرده و بیشتر قران بخوانید .
4-برای وفاي به عهد و پیمان اهمیت فوق العاده قایل شوید.
5- به تهی دستان انفاق کنید.
6-از مواضع تهمت دوری نمایید.
7- در مجالس پر خرج و مجالس لهو لعب شرکت نکرده و خود نیز چنین مجالسی
نداشته باشید.
8- لباس ساده بپوشید.
9 - زیاد صحبت نکنید،دعاها را زیاد بخوانید بيشتر اهل ذكر باشيد.
10-ورزش کنید.(نرمش، پیاده روی، کوه نوردی، کشتی، شنا و…)
11-بیشتر مطالعه کنید.(مذهبی، اجتماعی، سیاسی،و…)
12-زيارت عاشورا ونماز شب را ترك نكنيد..
13- دانش تجوید وعربی را بیاموزید و در هر زمینه ای هشیار باشید.
14-کار نیک خود را فراموش کنید ،گناهان گذشته را بیاد آورید.
15-از نظر مادی به تهی دستان و از نظر معنوی به اولیاء الله بنگرید.
16-از اخبار روز و اخبار مربوط به امور مسلمین با خبر شوید.
5-انتظارفرج
درحدیثی ازپیامبراکرم صلی الله علیه واله
افضل الاعمال امتی انتظارالفرج.بافضیلت ترین اعمال امت من،انتظارفرج است.
6-دعاکردن برای ظهور
یکی ازمهمترین وظایف مادرزمان غیبت دعاجهت تعجیل درظهوراقاومولایمان حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه می باشد.
اگرمایل باشیدبدانیدکه دعابرای
حضرت چه فوایدی دارددرفهرست مطالب به برکات دعابرای ظهورحضرت مهدی
ارواحنافداه مراجه کنید. یکی ازان موارد دخول دربهشت است.
ازایت الله بهجت رحمة الله علیه سوال شد درمسجدجمکران ازان حضرت چه بخواهیم؟
فرمودند: افسوس که همه برای براورده شدن حاجت های شخصی
خودبه مسجدجمکران می روند.امام زمان عجل الله تعالی فرجه به شیخ محمدکوفی
درمسجدسهله فرمودند:این ها که به این جا امده اند،دوستان
خوب ما هستند،وهرکدام حاجتی دارند: خانه،فرزند،زن،مال،ادای دین،…ولی هیچ
کس به فکرمن نیست!درانتها ایشان فرمودند: لذاهرکسی که برای
حاجتی به مکان مقدس مانندمسجدجمکران می رود، بایدمهمترین حاجت او،
فرج ان حضرت باشد.
7- علاقه مند کردن دیگران به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
طبیعی است که هر کس به چیزی علاقمند باشد درصدد تبلیغ و ترویج آن برآمده
و آنرا به دیگران معرفی خواهد کرد.
فضایل منتظران کدام است؟
1- منتظران راستين، بسان حاضران در خيمه آن حضرت هنگام ظهور خواهندبود.
2-ثواب انتظار همانند پاداش نماز و روزه است.
3- گرامي ترين امت و رفيق پيامبرصلي الله عليه وآله است.
4-بسان مجاهدان در راه خدا در رکاب حضرت رسول صلي الله عليه وآله است.
5- پاداش او برابر با هزار شهيد از شهداي صدر اسلام است.
توجه به اين نکته نيز لازم است که تنها انسان ها نيستند که منتظر ظهور و قيام
حضرت مهدي عليه السلام هستند؛ بلکه تمامي موجودات و نظام هستي در انتظار
برپايي حاکميت عدل و قسط به سر مي برند؛ زيرا تنها در آن جامعه نظام آفرينش
دقيقاً طبق خواست الهي و به دور از هر گونه ظلم و تعدي، اداره خواهد شد.
البته شامل کسانی خواهندبودکه به وظایف خوددرعصرغیبت به خوبی عمل کنند.
فوائدغیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه چیست؟
حضرت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه، به خاطر عدم پذيرش جامعه از نظرها
پنهان است، اگر او همچون امامان معصوم عليهم السّلام ديگر آشکار بود، مردم
همان که با امامان کردند با او مي کردند، امّا او غائب است تا مردم آمادگي پذيرش
او را در طول زمان پيدا کنند. از جمله فوائد غيبت امام قائم (عج) مي توان
به اين مورد اشاره کرد:1- غيبت او به پيروانش اميد مي بخشد و آنها را دلگرم مي کند
که داراي چنين
رهبري هستند، با توجّه به اين که اميد، سازنده است.
2- غيبت آن حضرت پيروانش را
قدم به قدم آماده مي سازد تا آن حضرت را از
عزلت بيرون آورند.3- گفتگو درباره قيام حضرت مهدي ارواحنافداه در طول زمان با فرصتکافي
موجب پرورش نفوس و آمادگي در انديشه انقلاب جهاني بودن و هدفداري و… مي شود
و به اين ترتيب زمينه سازي ظهور آن حضرت مهيّا مي گردد.
4- شناخت موانع يک انقلاب جهاني در تمام ابعاد و بر اندازي آن موانع، نياز به طول زمان
و کمک فکري بسيار در سطح جهان دارد، اين نيز يکي دیگراز
فوائد غيبت امامزمان علیه السلام ،مي باشد.
5- طول غيبت و دوري مردم از رهبر مصلح و عاد ل، موجب فساد در تمام زمينه ها شده
و همين فسادموجب خستگي و ناراحتي و نارضايتي مردم مي شود و در دل اين فساد،
جرقّه هاي انقلاب بروز مي کند و مردم، تشنه مصلح واقعي و عدالت مي شوند،
چرا که تا همه، رنج ظلم و فساد را نبرند، آماده درک لذّت عدالت و اصلاح نخواهند شد.
6- غيبت امتحاني است که خداوند شيعيان را در معرض آزمايش قرار داده تا معلوم
شود چه کسي ثابت قدم و استوار در امامت امام دوازدهم باقي خواهد ماند.
سحاب چیست؟
نام عمّامه رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلّم است،که مهدي موعود (عج)هنگام
خروج همراه خويش خواهند داشت.(نجم الثاقب، ص125)
معنی انتظارازدیگاه شیعه رابیان کنید؟
در ميان همه ي آيين ها و کساني که در انتظار موعود (به معناي عام) به سر مي برند،
نام شيعه چون قطعه اي فروزان که در آتش عشق به مهدي (عج) مي سوزد،
نمايان است. در حقيقت همين شيعيان هستند که بايد در اين امر بزرگ و خطير
پيشگام شده و مقدمات ظهورش را فراهم سازند و امام صادق عليه السلام فرمودند:
هر يک از شما براي قيام حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه هر چند با تهيه يک تير
بايد آماده گردد». در روايات اسلامي به اين موضوع که شيعيان نقش مهمي در
قيام امام مهدی عجل الله تعالی فرجه خواهند داشت، اشاره شده است:
هنگامي که حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه قيام کند، خداوند شيعيان را
از همه شهرها نزد او گرد مي آورد، خداوند هر عيب و نقص را از شيعيان برطرف مي کند،
و دلهاي آنان را چنان پاره هاي پولاد مي گرداند. قدرت هر مرد از آنان را،
به اندازه قدرت چهل مرد قرار مي دهد. و آنگاه آنان حاکمان و فرمانروايان زمين و سران
بزرگوار جهان خواهند بود. بنابراین، شيعه بايد همواره حضور اعتقادي و
اجتماعي خويش را، و تشکيلات سياسي و نظامي خودرادرصحنه تاريخ نگاه دارد، تا
سرانجام به هنگام ظهور، در محل جريان اصلي و به حق خود قرار گيرد.
اتظارازدیگاه اهل تسنن،راتوضیح دهید؟
انسان مسلمان که به قرآن کريم معتقد است، و آن را، کتاب خدا مي داند، و
به پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله معتقد است و او را پيام آور و وحي مي داند،
و تعاليم او راتعاليم الهي مي شناسد، بايد به امام مهدی عجل الله تعالی فرجه و
انتظار معتقد باشد، و به آداب انتظار عمل کند و خويشتن را براي چنان ظهور عظيم،
آماده سازد. توجّه و تأمّل در اين همه حديث نبوي و اقوال صحابه و تابعين و اين همه
راوي و سند و کتاب و تأليف و قول و تصريح و اين همه محتواي غني و مسلّم
قرآن کريم، ايجاب مي کند، که سراسر جهان تسنّن، از وجود اين وليّ بزرگ الهي
غافل نمانند، و همه ي آنان، از هر مذهب و در هرکشوری که داراي اين نوع
جهان بيني اسلامي، (اعتقاد به ظهور قائم (عجل الله تعالی فرجه)) هستند، باید
براي نابود کردن ظلم جهان، توجّهات و توسّلاتي نيز به ساحت اعلاي آن امام،
داشته باشند.علماي بزرگ اهل سنّت، در زمينه ي مهدويّت کتابهاي خاصّ نوشته اند
و منتشرنموده اند و برخي در کتابهايشان، بخشي را به اين موضوع مهم
اختصاص داده اند، که اين خود بيانگر اهميّت انتظار در بين اهل سنّت است.
امروزه شیعه وسنی بایدبیش ازگذشته اختلافات دینی ومذهبی خودراکناربگذارند
وبرای خنثی کردن تمام طرح ونقشه های دشمنان پیامبرواهل بیت علیهم السلام
ودین مبین اسلام ،کهشبانه روزدراین جهت تلاش میکنند،وحدت خودراحفظکنند.
وهمه باهم درجهت حفظ قران کریم ومکتب سلام وسیره نبوی واهل بیت
علیهم السلام تاپای جان دربرابرانان بایستیم وهمه باهم تلاش کنیم درجهت فراهم
نمودن مقدمات ظهور ان اخرین ذخیره الهی.
نشانه های حتمی ظهور،کدام اند؟
منظورازنشانه های حتمی ظهوراقاامام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف،
ان است که به هیچ قیدوشرطی مشروط نیست وبایدقبل ازظهورواقع شود.
دربسیاری ازروایات که ازحد تواترهم گذشته 5موردرابه عنوان نشانه های حتمی
ظهورنقل شده:
1-خروج سیدخراسانی
2- خروج یمانی ازیمن
3- ندای اسمانی مبنی برحقانیت امام زمان حضرت مهدی ارواحنا فداه
4- قتل نفس زکیه
5- فرورفتن سپاهیان سفیانی درمنطقه بیداء (بیابان بین مکه ومدینه)
اختلاف اهل تسنن درموردولادت منجی(عجل الله تعالی فرجه)رابیان کنید؟
اصل مسأله مهدويت از مسلمات دين اسلام است و اختصاص به مذهب شيعه ندارد
بلكه بالاتر از آن اعتقاد به ظهور منجي عقيده اي است كه در كيش هاي آسماني
يهوديت و زردشتي و مسيحيت به عنوان يك اصل مسلم قبول شده حتي در آيين
هندي و بودايي در اين زمينه مطالبي نقل شدهكه جهت تحقيق كامل در اين زمينه
مي توانيد به كتاب خورشيد مغرب اثر استاد محمد رضا حكيمي و يا سلسله مباحث
امامت و مهدويت آيت الله صافي گلپايگاني مراجعه بفرماييد. اما مسأله تولد
امام زمان(عج) چنانچه علماء شيعه اجماع دارند كه امام زمان(عج) متولد شده
و به صورت كامل تاريخ تولد و مكان تولد حضرت را ضبط نموده اند. علماء اهل تسنن
هم بجز عده انگشت شماري تصريح به تولد حضرت نموده اند و در اين زمينه
كتاب هايي نوشته اند و به مخالفت با معدودي كه تولد حضرت را انكار كرده اند
پرداخته اند كه آيت الله صافي در كتاب منتخب الاثر، فصل سوم جمع بسياري از
علماء اهل سنت كه قائل به امامت و حيات حضرت بوده اند را ذكر نموده و در
كتاب نويد امن و امان به 106 نفر از علماء اهل تسنن كه در رابطه با حضرت كتاب
نوشته اند اشاره فرموده و مي فرمايد گروه بسياري از مشاهير علماي اهل سنت
نيز ولادت آن حضرت و شرح تفصيلات آن را در كتب ذكر نموده و بعضي به امامت و
مهدويت آن سرور اقرارو اشعار بلند به زبان عربي و فارسي در مدح او سروده اند
و حتي مدعي شرفيابي به حضور اقدس و استماع حديث از حضرتش شده اند و
بعد از اين عبارت ايشان 77 تن از مشاهير علماء اهل سنت را كه تصريح به اين
مطلب كرده اند نام مي برد (نويد امن و امان، ص 238).
و در كتابي كه علماء اهلتسنن اختصاصا درباره حضرت مهدي(عج) نوشته اند
كه استاد حكيمي به نوزده اثر از بهترين اين آثار اشاره دارد آشكارا تصريح به ولادت
حضرت شده كه به چند مورد اشاره مي كنيم:
ابن حجر هيثمي شافعي مي گويد:ابوالقاسم محمد الحجه عمر او پس از درگذشت
پدرش پنج سال بود خداوند در همين عمر به او حكمت رباني عطا كرد
(المهدي الموعود، ج 1، ص 200).
صدرالدين قونوي مي گويد: پس از مرگ من آنچه از كتاب هايم كه درباره طب و
حكمت است و همچنين كتاب هاي فلسفه و فلاسفههمه را بفروشيد و پول آن را
به فقراء صدقه بدهيد … و در شب اول مرگ من هفتاد هزار بار كلمه توحيد را
بخوانيد و سلام مرا به مهدي برسانيد (الامام الثاني عشر، ص 78).
عقیده شیعه درخصوص امامت حضرت مهدی ارواحنا فداه،رابیان کنید؟
امامت، یعنی نایب شدناز پیامبر و پذیرش ریاست بر تمام اشیا و موجودات،
با شروطی پدید می آیدکه نمی توان آنها را از راه رنج، ریاضت، عبادت و تحصیل
در تمام عمر به دست آورد.
پس تعیین امامت فقط با خداوند عزوجل است که هر که را خواست تربیت کند،
حکمت بیاموزد و قابل ریاست و امامتکند؛ البته در نزد خداوند، انسان کوچک و
بزرگ در این مسئله یکسان است. شاهد آن هم، حضرت عیسی علیه السلام
است که در گهواره خلعت نبوت پوشید. نیز خداوند در کودکی به یحیی علیه السلام
وحی فرستاد و در کودکی عقل او را محکم و کامل کرد. مثال دیگر اینکه خداوند متعال
در آیه تطهیر، حسنین علیهماالسلام را از پلیدی و نادانی به دور
می داند و این کنایه از ثبوت منصب،امامت در ایشان است.
بنابراین، مانعی ندارد که امام زمان علیه السلام در کودکی به امامت رسیده باشد.
سالهای اول زندگیحضرت مهدی (عج الله تعالی شریف) گذشت تا اینکه به سال
260 هجری،در سن پنج سالگی پدر عزیزش را از دست داد.
در پی این حادثه غم انگیز، امامت
و رهبری شیعیان به آن حضرت انتقال یافت . حضرت در آن زمان از کمالات و
دانشهای الهی همان را داشت که دیگر امامان داشتند و این مقام و منزلتی بود
که خدای تعالی به حضرت عنایت فرمودند:حضرت مهدی (علیه السلام) به دور از
دیده مردم می زیست و با افراد اندکی معاشرت داشت . جعفر، عموی آن حضرت
با استفاده از این مسئله به دروغ خود را جانشین و وارث حضرت
عسگری(علیه السلام) معرفی کرد و به همین علت است
که او را کذاب لقب داده اند . ابوالادیان ، از خادمان امام حسن عسگری
(علیه السلام) در ان مورد می گود: صدای شیون از منزل امام حسن عسگری
(علیه السلام) بلند بودو جعفر بن علی برادر آن حضرت را نیز دیدم که بر در خانه
نشسته بود و شیعیان نیزاو را تسلیت وتبریک می گفتند(تسلیت برای رحلت
برادر وتبریک برای جانشینی) با خودگفتم که اگر این شخص امام باشد امامت
از بین می رود! زیرا من پیشتر او رامیشناختم، شراب می خورد و قمار می باخت
و تنبور می نواخت . در این حال عقید خادم بیرون آمد
و به جعفر گفت : آقای من ! برادرت را کفن کردند برخیز و بر او نماز گزار.
جعفر و شیعیان همراه وی داخل شدند . چون در خانه جای گرفتیم دیدیم که
پیکر حضرت عسگری صلوات الله علیه را کفن کرده برروی تابوتی نهاده اند .
جعفر پیش ایستاد که بر برادر نماز گزارد. چون خواست که تکبیر گوید ناگاه کودکی
گندمگون،پیچیده موی و گشاده دندان بیرون آمد و ردای جعفر را کشید و گفت:
ای عمو! پس بایست،که من سزاوارترم به نماز برپدرم. جعفر که رنگ از
چهره اش پریده بود عقب رفت و آن کودک پیش ایستاد و بر پدر نماز خواند.
خبر وجود فرزندی از امام حسن عسگری (علیه السلام)انتشار یافت و مأموران
حکومتیبه سعایت جعفر کذاب بر تفتیش و جستجوی خود شدت بخشیدند.
در این راه آزار و اذیتهای فراوان برای خانواده حضرت عسگری (علیه السلام)
فراهم آوردند.ولی تلاشهای آنان حاصلی در بر نداشت . جعفر کذاب نیز از ادعای
خود طرفی نبست و تنها توانست میراث آن حضرت را به یغما برد .
در هر حالسلسه امامان دوازده گانه از هم نگسست و امامت الهی ادامه یافت .
ولی پیگیری و تعقیب دشمن بس جدی بودکه جان امام دوازدهم را تهدید
می کردهمین امر وپار ه ای از عوامل دیگر ایجاب می کردکه آن حضرت در
غیبت به سر برندو به دور از دیده مردم زندگی کنند.
چگونگی ولادت حضرت مهدی سلام الله علیه راتوضیح دهید؟
حکیمه خاتون علیهاالسلام ، عمه امام حسن عسکری علیه السلام نقل می کند:
وقتی هنگام تولد مهدی(عج) رسید، امام زمان(عج) را دیدم رو به قبله به سجده افتاد.
سپس دستش را بلند کرد و گفت: «به یکتایی خدا گواهی می دهم و اینکه جدّم،
رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم ، و پدرم امیرمؤمنان علیه السلام ،
وصی رسول خداست». سپس یک یک امامان را شمرد تا به خود رسید.
امام زمان(عج) از هنگام تولد تا زمانی که پدرش به شهادت رسید، مخفی بود
و فقط تعداد خاصی از یاران، او را می دیدند و مسائل خود را از ایشان می پرسیدند.
حضرت هنگام رحلت پدر، پنج سال داشت.چنان که در روایات آمده،
محل زندگی امام زمان(عج) در دوران کودکی همچون محل زندگی حضرت موسی
علیه السلام مخفی بود تا از گزند طاغوتیان محفوظ باشد.ایاامام حسن عسکری
علیه السلام،امام عجل الله تعالی فرجه،رابه مردم معرفی کرده است؟
از آنجا که ولادت امام دوازدهم(عج) به صورت پنهانی انجام گرفت، بیم آن بود
که شیعیان در شناختآخرین حجت پروردگار به اشتباه و گمراهی گرفتار آیند.
امام عسکری علیه السلام وظیفه داشت فرزند خود را به گروهی از بزرگان شیعه
و افراد مورد اعتماد معرفی کند. آنان نیز خبر ولادت او را به دیگر پیروان اهل بیت
علیهم السلام می رساندند تا ضمن معرفی آن بزرگوار، تهدیدی متوجه
آخرین سفیر حق نگردد. محمد بن عثمان و چند تن دیگر از بزرگان شیعه نقل
می کنند: چهل نفر از شیعیان نزد امام یازدهم گرد آمدیم. آن حضرت،
فرزندش را به ما نشان داد و فرمود: پس از من، این امام شما و جانشین من است.
از او فرمان برید و بعد از من در دین خود پراکنده نشوید که هلاک خواهید شد و از
امروز به بعد او را دیگر نخواهید دید».احمد بن اسحاق، از بزرگان شیعه و یاران
امام یازدهم علیه السلام می گوید: خدمت آن حضرت شرفیاب شدم و
می خواستم در مورد امام بعد از او سؤال کنم، ولی پیش از آنکه سخنی بگویم
فرمود: ای احمد! همانا خدای متعالی از آن زمان که آدم علیه السلام را آفرید،
زمین را از حجت خود خالینگذاشته است و تا قیامت نیز چنین نخواهد کرد!
به واسطه حجت خدا، بلا از اهل زمین برداشته می شود و به [برکت وجود او]
باران باریده و بهره های زمینی بیرون می آید».احمد بن اسحاق می گوید:
روزی نزد حضرت عسکری رفتم و پرسیدم:
ای پسر رسول خدا! امام و جانشین پس از شما کیست؟
پس آن حضرت به درون خانه رفت و بازگشت در حالی که پسری سه ساله
که صورتش همچون ماه تمام می درخشید بر دوش خویش داشت و فرمود:
«ای احمد بن اسحاق! اگر نزد خدای متعال و حجت های او گرامی نبودی،
پسرم را به تو نشان نمی دادم. همانا او هم نام و هم کنیه رسول خدا و کسی است
که زمین را از عدل و داد پر می کند. گفتم: سرور من!
آیا نشانه ای است که قلبم به آن آرام گردد؟در این هنگام، کودک لب به سخن گشود
و به زبان عربی روان گفت:
من بقیة اللّه در زمین هستم که از دشمنان خدا انتقام خواهم گرفت.
ای احمد بن اسحاق! پس از اینکه با چشم خود می بینی در پی نشانه مباش
امام صادق علیه السلام فرمود: امامان درهای الهی هستند و مردم به وسیله آنان
وارد دین می شوندو اگر آنان نباشند دین شناخته نمی شود.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم نیز می فرماید:
همچنان که اگر ستارگان نباشند، آسمان نابود می شود، اگر اهل بیت من هم روی
زمین نباشند،اهل زمین هلاک می گردند.نبوت و امامت باید در میان انسان ها
وجود داشته باشد؛ زیرا انسانی که از جسم و روح تشکیل شده،روح مجردش که
همواره در پی حقیقت است، در تشخیص راه دچار مشکل می شود و
در این مورد، نیاز به راهنما و امام ضروری است.
ایاغیبت فقط درخصوص حضرت مهدی علیه السلام است؟
غیبت، یکی از سنت های الهی است که در زندگی پیامبرانی همچون
ادریس،نوح، صالح، یوسف،موسی، سلیمان، دانیال و عیسی علیهم السلام
دیده می شودو هر یک از آن سفیران الهی، به تناسب شرایط، سال هایی را
در غیبت به سر برده اند.امام صادق علیه السلام دلیل غیبت امام عصرعلیه السلام
را خواست خداوند در جاری کردن سنت انبیاء می داند و این نشان می دهد که سخن
ازغیبت امام مهدی(عج)، سال ها پیش از به دنیا آمدن ایشان بوده است.
امام صادق علیه السلام درجایی دیگر، وقتی از علت غیبت می پرسند
می فرماید: «غیبت به سبب امری است که اجازه نداریم آن را برای شما بیان کنیم.
غیبت سرّی است از اسرار الهی و چون می دانیم که خداوند بزرگ حکیم است،
آن را می پذیریم؛ اگر چه علت آن برایمان معلوم نباشد».فشار و شرایط سخت زمان،
سبب شد که پس از شهادت امام حسن عسکری علیه السلام در سال 260هجری قمری،
حضرت مهدی(عج) غایب گردد؛ به طوری که حتی شیعیان خاص نیز جز در
مواردی نادر از دیدار ایشان محروم گشتند. البته در این زمان نیز رابطه امام و
امت به کلی قطع نشد، بلکه مردم به وسیله نایبان خاص ایشان، که همگی
از بزرگان شیعه و برگزیدگان امام عصر علیه السلام بودند، بامولای خویش ارتباط داشتند.
نتیجه آن شد که در همین دوره، شیعیان به رفت و آمد و ارتباط گسترده تر با
دینی خو گرفتند و دانستند که در شرایط غیبت امام نیز راه شناخت وظایفی
دینی به روی آنها بسته نیست. عثمان بن سعید عمری، محمد بن عثمان عمری،
حسین بن روح نوبختی و علی بن محمد سمری، چهار نماینده ای بودند که از سوی
امام عسکری علیه السلام وامام مهدی(عج) انتخاب و به مردم معرفی شدند.
یکی ازراه های نجات مومنان،درعصرغیبت رانام ببرید؟
امام جواد علیه السلام می فرماید:حضرت مهدی علیه السلام بعد از اینکه
یادش از خاطره ها محوشد و بیشتر معتقدان به امامتش، از اعتقاد خود برگشتند
قیام می کند.
شیعیان آن حضرت باید درعصر غیبت، اعتقاد به وجود مبارک آن حضرت، تقوا
و دین داری را سرلوحه اعمال خود قرار دهند؛ چرا که امام صادق علیه السلام
می فرماید:صاحب الامر غیبتی خواهد داشت که هر کس در آن دوره بخواهددین
دار بماند، باید سختی هایی را به جان بخردو دو دستی به دین خود بچسبد.
دربعضی دیگرازروایات امده است
دین نگه داشتندراخرالزمان مانندنگه داشتن پاره ای ازاتش دردست.
عده زیادی سوال میکنندکه چراحضرت ظهورنمی کند؟
عقیده ماشیعیان این است که حضوروغیبت امام یکسان است .
موضوع دیگر اینکهدربرخی ازروایات حتی خودوجودمبارکش نمیداندکی
ظهورمیفرماید.واخرین نکته دراین خصوص که دغدغه اکثرمومنین هست…
به روایت امام حسن عسکری علیهئ السلام رجوع کنیم
فرمودند:غیبت فرزندم بسیارطولانی خواهدبودوهمه ئدرزیان وضرربه سرخواهندبرد
(خروج ادین وعقیده) مگر کسانی که
1-درعقیده خودنسبت به امرامامت ثابت قدم بمانند(مخصوصاحضرت مهدی سلام الله علیه)
2-خداوندتوفیق دعابرای امام زمانش رابه انهابدهد.
بنابراین مابایدبه تکلیف ووظایف خودعمل کنیم وتحت تاثیرشبهات دشمنان دین
ومکتب اسلام قرارنگیریم.
راه نجات تمسک به قران واهل بیت علیهم السلام است وامروزخودسازی ودعابرای
تعجیل درفرج وظهوراقاامام زمان عجل الله تعالی فرجه است.
امام رضا علیه السلام می فرماید:بردباری و چشم به راه گشایش بودن چه زیباست.
انتظار کشیدن که از وظایف یاوران امام زمان علیه السلام است، عملی قلبی و
درونی است که آثار و برکت های فراوان بیرونی هم دارد.
انسان منتظر، همواره بریده از این عالم طبیعت و دنیا به نظر می رسد؛
یعنی گویا در دنیا به صورت نیم خیز نشسته است تا همین که ندای آسمانی
به گوشش رسید، از سر سفره جهان برخیزد و خود را به آقایش برساند.
انسان منتظرنشانه هایی دارد:
انجان واجبات
ترک محرمات
اخلاق نیکو
صبروبردباری
یااموات مومنین ازلحظه ظهورباخبرخواهندشد؟
غربت و مظلومیت، رشته ای است پیوسته، از غدیر تا کربلا و از کربلا تا غیبت.
آنها که آرزوداشتند در سال دهم هجری، در سایه سار تک درخت وادی جحفه بودند
تا با صاحب غدیر بیعتکنند، امروز باید با حجت معبود، مهدی موعود بیعت کنند
و هر چه در توان دارند، از یاری امام زمان خود دریغ ندارند؛ چنان که امام
علی علیه السلام می فرماید: «خوشا به حال کسی که زمان او
(حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کند،به دوره او بپیوندد و دوره او را شاهد باشد».
نیز ایشان در جایی دیگر می فرماید:هیچ مرده ای باقی نمی ماند، مگر اینکه
شادی ظهور مهدی علیه السلام در قبرش به او می رسد و آنها در قبرهایشان
با هم دیدارمی کنند و یکدیگر را به قیام قائم علیه السلام بشارت می دهند.
نواب اربعه چه کسانی بوده اند،توضیح دهید؟
از میان نواب امام زمان عجل الله تعالی فرجه چهار نفر به عنوان نواب اربعه
مشهور میباشند.
این افراد در واقع نائبان خاص حضرت بودهاند که از سال ۲۶۰ هـ.ق. تا سال ۳۲۹ هـ.ق.
واسطه بین آن حضرت وشیعیان بودهاند. این افراد در مرتبهای از فضیلت و برتری بودهاند
که از طرف امام زمان عجل الله تعالی فرجه و بعضاً از طرف امام هادی علیه السلام و
امام عسکری علیه السلام به عنوان وکلای ایشان انتخاب شده بودند.
اسامی نواب اربعه به ترتیب عبارت است.
1-عثمان بن سعید
2-محمد بن عثمان
3-حسین بن روح
4 - علی بن محمد سمری،
چهارمین و آخرین نائب خاص امام مهدی علیه السلام علی بن محمد بن سمری،
پس از درگذشت حسین بن روح و به دستورآن حضرت امر نیابت را عهدهدار شد.
وی از سال ۳۲۶ تا سال ۳۲۹ هـ.ق. نائب خاص حضرت بود و در این سال از دنیا ر
فت. با رحلت او غیبت کبری امام زمان علیه السلام آغاز شد.
حضرت مهدی علیه السلام در توقیعی که به وی نوشت، زمان درگذشت وی را
اعلام کردو به او دستورفرمود نائبی برای خود مشخص نکند.
در بخشی ازاین توقیع آمده است:ای علی بن محمد
خداوند پاداش برادران دینی تو را در مصیبت تو بزرگ دارد.
تا شش روز دیگر خواهی مرد. پس امر حساب و کتاب خود را مرتب کن و درباره
جانشینی این مقام نیابت به کسیوصیت مکن.زیرا غیبت دومی فرا رسیده است.
قول مشهور در تاریخ رحلت علی بن محمد سمری پانزدهم شعبان ۳۲۹ هـ.ق. میباشد.
صفات یاوران حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه،رابیان کنید؟
از امام صادق علیه السلام درباره ی سخن خدای تعالی:
فَاسْتَبِقُواْ الْخَیرَْاتِ أَیْنَ مَا تَكُونُواْ یَأْتِ بِكُمُ اللَّهُ جَمِیعًا
(بقره،148)روایت شده است:مراد اصحاب مهدی عجل الله فرجه الشریف ،است که
سیصد و سیزده نفر به تعدادافراد جنگ بدر. آنان در ساعتی جمع می شوند؛
مانند ابرهایی که در پائیز جمع می گردند.
(اصول کافی مرحوم کلینی ج 8، صفحه 313)
امام صادق علیه السلام درتفسیرایه 159سوره مبارکه اعراف،
(ومن قوم موسی امة یهدون بالحق وبه یعدلون)معنای ایه:ازیروان موسی
علیه السلام کسانی هستندکه به حق هدایت شدندوبه ان گرویدند.
حضرت فرمودند:ان زمان که قاءم ال محمد عجل الله فرجه قیام کند27نفردرکنارکعبه
همراه اوخواهدشد،15نفرازپیروان موسی علیه السلام که حق مدارند7نفرازاصحاب
کهف،یوشع جانشینموسی علیه السلام،سلمانفمقدادومالک اشتر یاران
وفرماندهان حضرت مهدی عجل الله فرجه خواهندبود.
روایت سوم ازابان بن تغلب درای مورد میگوید:با امام محمد باقر علیه السلام
در مسجد کوفه بودم، آن حضرت در حالی که دستمرا گرفته بود،فرمودند:
اب ابان سیصد و سیزده نفر به این مسجد خواهند آمد،مردم مکه می دانند
که هنوز پدران واجداد آن افراد به دنیا نیامده اند, شمشیرهایی
با خود دارند که روی هر کدام،نام صاحب شمشیر و نام پدرش و حسب و
نسبش نوشته شده است،آن گاه منادی ندا می دهد که: این مهدی است که چون داوود
و سلیمان قضاوت می کند, و در قضاوت کردن احتیاجی به دلیل و شاهد ندارد.
(بحارالانوار مجلسی جلد 52،حدیث 19)
روایت سوم :محمد بن مسلم از امام باقر علیه السلام نقل می کند که فرمود:
هنگامی که قائم ماعجل الله فرجه الشریف قیام می کند، پشتش را به کعبه تکیه داده
و سیصد و سیزده نفر گرد او جمع می شوند و اولین چیزی که می فرماید،
این آیه است:
بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُۆْمِنِینَ سپس می فرماید: أَنَا بَقِیَّةُ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ.
و در این هنگام گروهی متشکل از ده هزار نفر گرد او جمع می شوند و در آن
هنگام قیام می کند، پسدر روی زمین معبودی به جز خدا باقی نمی ماند
(همان، حدیث 24)
جمع بندی:
با توجه به آنچه بیان گردید به نظر می رسد سیصد و سیزده نفر،اصحاب
و یاران خاص ان حضرت راتشکیل میدهند،که به تعبیر امام علی علیه السلام
و امام صادق علیه السلام پرچم داران حضرت مهدی عجل الله فرجه الشریف هستند
که هر یک نقش عظیمی در فرماندهی سپاه و گشودن شهرها و اداره امور دارند.
حالی که یاران عام آن حضرت، مومنان صالحی اند که به حضرت مهدی عجل الله فرجه
در مکه و غیر آن ،ملحق می شوند.بنابراین به تعبیرمن یاوران
حضرت مهدی عجل الله فرجه 3گروهند.
1-درجه 1 خاص الخاص به تعداد یاران بدر 313-درجه
2-که همان ده ا هزارنفرکه موقع ظهورخودرابه یاری حضرتش میرسانند.
3-درجه 3 عوام مومنین که ازشنیدن خبرظهوراشک شوق میریزندوبرای دیدن ان
حضرت لحظه شماری می کنند.
حکایات مهدوی
دیدار دانشجوی مشروب خور با آیت الله بهجت (ره)
دانشجو بود…دنبال عشق و حال،خیلی مقید نبود،یعنی اهل خیلی کارها هم بود،
تو یخچال خونه ش مشروب هم میتونستی پیدا کنی….از طرف دانشگاه اردو بردنشون
قم…قرار شد با مرحوم آیت الله بهجت(ره)هم دیدار داشته باشن..از این به بعد رو بذارید
خود حمید براتون تعریف کنه…وقتی رسیدیم پیش آقای بهجت…بچه ها تک تک ورود
میکردن و سلام میگفتن،آقای بهجت هم به همه سلامی میگفت و تعارف میکرد که وارد بشن…من چندبار خواستم سلام بگم…منتظر بودم آقای بهجت به من نگاهی بکنن…
امااصلا صورتشون رو به سمت من برنمیگردوندن…درحالیکه بقیه رو خیلی تحویل
میگرفتن…
یه لحظه تو دلم گفتم:”"حمید،میگن این آقا از دل آدما هم میتونه خبر داشته
باشه…تو با چهرویی انتظار داری تحویلت بگیره…!!!تو که خودت میدونی چقدر گند
زدی…!!!”"خلاصه خیلی اون لحظه تو فکرفرو رفتم…تصمیم جدی گرفتم که دور
خیلی چیزا خط بکشم،وقتی
برگشتیم همه شیشه های مشروب رو شکستم،کارامو سروسامون دادم،تغییر کردم،
مدتی گذشت،یکماه بود که روی تصمیمی که گرفته بودم محکم واستادم،از بچه ها شنیدم
که یه عده از بچه های دانشگاه دوباره میخوان برن قم،چون تازه رفته بودم با هزار منت و
التماس قبول کردن که اسم من رو هم بنویسن،اما به هرحال قبول کردن…اینبار که رسیدیم
خدمت آقای بهجت،من دم در سرم رو پایین انداخته بودم،اون دفعه ایشون صورتش رو به
سمتم نگرفته بود،تو حال خودم بودم که دیدم بچه ها صدام میکنن حمید..حمید…
حاج آقا باشماست.نگاه کردم دیدم آقای بهجت به من اشاره میکنن که بیا
جلوتر…آهسته در گوشم گفتن: یکماهه که امام زمانت رو خوشحال کردی…
امام مهدی(عجل الله فرجه)درقران
در قرآن، آيات متعددي وجود دارد كه به حضرت ولي عصر (عج) مربوط مي شود.
اين آيات، به صورت تفسير، تأويل و تعيين مصداق، بر آن حضرت و حكومت جهاني ايشان،
قابل تطبيق است.
در كتاب معجم الاحاديث الامام المهدي (عج) [1] بيش از 260 آيه در اين مورد ذكر شده است.
كه در ذيل تنها به بررسي برخي از آن آيات مي پردازيم:
1-هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون
اوست خدايي كه رسول خود را با دين حق، به هدايت خلق فرستاد تا بر همة اديان عالم،
او را تسلط و برتري دهد؛ هر چند مشركان نخواهند.
آية فوق با تفاوت مختصري در سورة مباركة فتح تكرار شده، كه يقيقناً خبر از واقعة مهمي
مي دهد كه اهميتش موجب اين تكرار شده است؛ خبر از جهاني شدن اسلام و عالم گير
شدن اين آيين مقدس است.
با توجه به اين كه در آيه، هيچ گونه قيد و شرطي نيست و از هر نظر مطلق است،
دليلي ندارد كه معناي آيه را محدود بر زمان پيامبر ـصلّي الله عليه و آله ـ بدانيم،
مفهوم آية مباركه، پيروزي همه جانبة اسلام است بر همة اديان و اين كه سرانجام،
اسلام و اسلاميان، همة جهان را مسخر خواهند نمود.
طبق دلالت نصوص و روايات مختلف، غلبه بر همة اديان زماني خواهد بود كه منجي
بشريت، حضرت مهدي (عج) ظهور نمايد و به برنامة جهاني شدن اسلام تحقق بخشد.
مطابق قاعده اين است كه پيروزي و غلبة مورد اشارة قرآن را غلبة همه جانبه بدانيم؛
زيرا با مفهوم آيه كه از هر نظر مطلق است نيز سازگارتر مي باشد. با توجه به مطالب فوق،
مي توان آيه را چنين تفسير و معنا كرد:
روزي فرا مي رسد كه اسلام، هم از جهت منطق و استدلال و هم از جهت نفوذ ظاهري و
حكومت، بر تمام اديان جهان پيروز خواهد شد و همه را تحت الشعاع خويش قرار خواهد داد.
2-وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ
ما در زبور داوود نوشتيم (و در كتب انبياء سلف وعده داديم) كه البته بندگان نيكوكار من،
ملك زمين را وارث و متصرف خواهند شد.
موضوع مورد بحث در آية شريفه، فراز آخر آية شريفه است كه خداوند مي فرمايد:
أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ
مرحوم علامه طباطبايي (ره) صاحب تفسير الميزان مي فرمايد: مراد از وراثت زمين،
انتقال منافع آن و استقرار بركات زمين براي صالحان است و اين بركات پايان ناپذير، شامل
بركات مادي و معنوي مي شود.[3] با توجه به مطالب فوق، معناي آية شريفه اين است:
كه به زودي، زمين از لوث شرك و گناه پاك گشته و افراد و جامعه اي كه خداي را بندگي
كنند و به وي، شرك نورزند، در آن زندگي مي كنند.
براي ادارة چنين حكومتي كه بر پاية عدل استقرار دارد و خواستة هر انسان عاقل و
شريفي است، وجود يك رهبر عالي مقام روحاني لازم است؛ رهبري پاك و منزه از
احساسات حيواني مانند خشم، شهوت، كبر، غرور و خودخواهي. رهبري كه فقط
وابسته به خدا باشد و به همة ملت ها و جمعيت ها و نژادها با چشم مهرباني و
تساوي و برابري كامل نگاه كند.
عده اي از مفسرين، در مورد تفسير آية ذكر شده، قائلند اين وراثت كه آيه مي فرمايد،
اختصاص به دورة ظهور و حكومت ولي عصر (عج) كه رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله
و ائمة اطهار ـ عليهم السّلام ـ، در اخبار متواتره از آن خبر داده و شيعه و سني، آن
خبرها را نقل نموده اند، مي باشد.
3-وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ كانَ زَهُوقاً [4]
بگو: حق آمد و باطل، از ميان رفت؛ به درستي كه باطل رفتني است. در آية مذكور،
به يك اصل كلي و اساسي ديگر و يك سنت جاودان الهي، برخورد
مي كنيم كه ماية دلگرمي همة پيروان حق است و آن اين كه سرانجام، حق پيروز
و باطل، به طور قطع نابود شدني است. باطل صولت و دولتي ندارد، عمرش كوتاه
است و سرانجام به درة نيستي سقوط مي كند.
دليل اين موضوع، در باطن كلمة باطل، نهفته شده؛ زيرا باطل چيزي است كه با
قوانين عالم آفرينش هماهنگ نيست و سهمي از واقعيت و حقيقت ندارد و مسلماً
چيزي كه هماهنگ با قوانين آفرينش نباشد، نمي تواند براي مدتي طولاني باقي
بماند اما حق، عين واقعيت است توأم با درستي و راستي و داراي عمق و ريشه و
هماهنگ با قوانين خلقت است و چنين چيزي بايد باقي بماند. آنان كه پيرو حق اند
به سلاح ايمان و عمل صالح و منطق و صدق و فداكاري، مسلح و آماده براي جانبازي
و ايثار تا سرحد شهادتند و به غير خدا نيز، به احدي متكي نيستند و همين اوصاف
است رمز پيروزي آنها بر باطل. امام باقر ـ عليه السّلام ـ مي فرمايند:
“اذاقام القائم ذهبت دولة الباطل."[5] هنگامي كه امام قائم (عج) قيام كند،
دولت باطل برچيده مي شود.
در روايات ديگري آمده است: هنگامي كه حضرت مهدي (عج) متولد شد. بر بازوي
مباركش، اين جمله نقش بسته بود:
جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ كانَ زَهُوقاً[6]
4-وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ [7]
ما اراده كرده ايم كه بر مستضعفين، منت نهاده و آنها را پيشوايان خلق قرار داده و وارث
ملك و جاه فرعونيان گردانيم.
آية فوق، اميد دهنده به همة انسان هاي آزادة عالم است؛ چون وعدة خداوند و ارادة
حضرت حق، به صورت يك قانون كلي و در شكل فعل مضارع و مستمر، بيان شده است
تا اين كه كسي تصور نكند اين وعده، اختصاص به مستضعفان زمان هاي گذشته،
از جمله بني اسرائيل داشته.
در تفسير نمونه، ذيل آية مورد نظر آمده است: در اين آيه، خداوند پرده از روي اراده و
مشيت خود، در مورد مستضعفان برداشته و چند امر را در اين زمينه بيان مي كند كه
با هم، پيوند و ارتباط نزديك دارند (كه به چهار امر آن اشاره مي شود):
1. اين كه ما مي خواهيم آنها را مشمول نعمت هاي خود كنيم.
2. اين كه ما مي خواهيم آنها را پيشوايان خلق قرار دهيم.
3. اين كه ما حكومت قوي و پا بر جا به آنها مي دهيم.
4. اين كه ما مي خواهيم آنها را وارثان حكومت جباران قرار دهيم.
با تصور موضوعات ذكر شده مي توان نمونة گسترده و بارز ارادة حضرت حق تعالي را
ظهور حكومت حق و عدالت در تمام كرة زمين، به وسيلة حضرت مهدي (عج) دانست.
در حديثي از امام علي ـ عليه السّلام ـ نقل شده است كه در تفسير آية فوق فرمودند:
“هُم آل محمد ـ صلّي الله عليه و آله ـ يبعث الله مهديَّهُم بَعد جهادهم فَيُعِزُّهم و يُذِلُّ عَدوَّهُم”
اين گروه، آل محمد ـ صلّي الله عليه و آله ـ هستند خداوند مهدي آنها را بعد از زحمت و
فشاري كه بر آنان وارد مي شود، برمي انگيزد و به آنها، عزت مي دهد و دشمنانشان را
ذليل و خوار مي كند.
در ميان عده اي از علما و دانشمندان و روايات زيادي مشهور است كه ولي عصر (عج)
در بدو تولد، آية شريفة مورد بحث را تلاوت فرموده اند.
از جملة اين اخبار، روايتي است كه فاضل قندوزي[9] از علماي اهل سنت و
مرحوم شيخ صدوق[10]، نقل نموده اند.
5-وَ لَقَدْ سَبَقَتْ كَلِمَتُنا لِعِبادِنَا الْمُرْسَلِينَ إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ وَ إِنَّ جُنْدَنا لَهُمُ الْغالِبُونَ
وعدة قطعي ما براي بندگان مرسل ما، از قبل مسلم شده كه آنها ياري مي شوند و لشكر
ما (در تمام صحنه ها) پيروزند.
پيروزي لشكر حق بر باطل و غلبة جندالله و ياري خداوند نسبت به بندگان مرسل و مخلص،
از وعده هاي مسلم او و از سنت هاي قطعي است كه در آيات فوق، به عنوان يك وعده و
سنت بيان شده است.
نكته اي كه قابل تأمل است، همان طور كه در آيات قبل هم بيان شد، خداوند وعده داده
است پيامبران و صالحين را بر مشركين غالب سازد و آنها را ياري رساند. معلوم است كه
اين نصرت و غلبه، فقط نصرت در عالم آخرت نيست؛ زيرا خداوند در قرآن مي فرمايد:
“فِي الْحَياةِ الدُّنْيا"[12] اين نصرت و غلبه در دنيا مي باشد.
منظور، نصرت و پيروزي انبيا ـ عليهم السّلام ـ بر مشركين در زمان خود انبيا هم يقيناً
نمي باشد؛ زيرا دعوت بسياري از انبيا ـ عليهم السّلام ـ در قومشان اثر نبخشيد و بلكه
بسياري از آنها در اين راه، به شهادت رسيدند،
تحقيقاً اين پيروزي و غلبة وعده داده شده، همان پيروزي مقصد و هدف انبياء الهي است
كه جهت آن، مبعوث شده اند.
اخبار متواتره و اجماع علما نشان مي دهد نصرت و غلبه زماني محقق خواهد شد كه
ولي عصر (عج) قيام كند و اهداف انبياء را جامة عمل بپوشاند.[13]
پی نوشتها: [1] . معجم هيأت علمي مؤسسة معارف اسلامي، معجم احاديث الامام المهدي (عج) مؤسسة معارف اسلامي،
قم، 1411 ق، ج 5.
[2] . صف / 9؛ توبه / 33.
[3] . سيد محمد حسين طباطبايي، الميزان في تفسير القرآن، ج 14، ص 330.
[4] . سوره اسراء، آية 80.
[5] . حويزي، تفسير نورالثقلين، ج 3، ص 212.
[6] . حويزي، تفسير نورالثقلين، ج 3، ص 213.
[7] . سوره قصص، آية 5.
[8] . شيخ طوسي، الغيبة، ص 110.
[9] . قندوزي حنفي، ينابيع المودّة، ص 449.
[10] . شيخ صدوق، كمال الدين و تمام النعمة، ص 425.
[11] . سوره صافات، آيات 171 - 173.
[12] . سوره غافر، آيه 51.
[13] . مطالب فوق، برگرفته از كتاب زير است: عباس كمساري، سيماي نوراني
امام زمان (عج) در قرآن و نهج البلاغه، موسسة فرهنگي سماء، قم، چاپ اول، 1381، صص 22 - 44.